سفيدي دندان با زردچوبه

۷۸ بازديد

به گزارش خبرنگار حوزه كلينيك گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ زرد شدن و تغيير رنگ دندان‌ها جزء آن دسته از مواردي است كه هر آدمي را آزار مي‌دهد و اين امر مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد، اما از طرفي از بين بردن اين رنگ‌ها و زردي‌ها نيز جزء دغدغه بسياري از افراد محسوب مي‌شود كه سعي مي‌كنند از هر راه و روشي براي اين كار اقدام نمايند.

يكي از اين روش‌ها استفاده از زردچوبه است،  باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز به بررسي روند سفيد كردن دندان‌ها با زردچوبه بپردازد و در اين راستا اطلاعاتي را براي شما آماده نموده است، پس پيشنهاد مي‌كنيم اين مطلب را از دست ندهيد.

ما اغلب براي برداشتن لكه‌هاي زرد روي دندان هايمان به يك دندانپزشك مراجعه مي‌كنيم و يا با روش‌هاي طبيعي به درمان آن مي‌پردازيم، اما آيا تاكنون از خود پرسيده ايد اين لكه‌هاي زرد چگونه بوجود مي‌آيند؟ اين پديده دلايلي بسيار دارد، كه از جمله آن‌ها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

جويدن تنباكو و استعمال دخانيات

نوشيدن چاي، قهوه، شراب و نوشابه

 مسواك زدن و كشيدن نخ دندان به شيوه‌اي نادرست

 سن بالا

 ژنتيك و خصوصيات طبيعي

 وارد آمدن آسيب‌هاي فيزيكي به مينا (تروما)

عوامل تاثير گذار در جرم گرفتن دندان

مقادير زياد فلورايد در آب

 درمان‌هايي نظير پرتونگاري صورت و گردن و شيمي درماني


 

 مصرف تتراسايكلين، دارو‌هاي ضد فشار خون و ضد جنون، و آنتي بيوتيك‌هاي آنتي هيستامين

پر كردن دندان

اقدامات پيشگيرانه

– براي مصرف نوشيدني‌ها از ني استفاده كنيد. اين عمل از تماس نوشيدني‌هاي مضر با دندان‌ها نظير قهوه و آبميوه‌ها جلوگيري مي‌كند. با استفاده از ني نوشيدني مستقيماً به سمت گلو مي‌رود و تأثيري روي دندان‌هاي شما نمي‌گذارد.

– هر روز يك ليوان چاي بنوشيد، چون داراي مقادير بالايي از فلورايد است، كه با باكتري‌هاي مضر مي‌جنگد و از توليد نوعي قند كه موجب بروز حفره در دندان مي‌شود، جلوگيري مي‌كند. از مصرف زياد چاي نيز اجتناب كنيد.

– دندان هايتان را به آرامي مسواك بزنيد. از اعمال فشار بيش از حد براي برداشتن پلاك خودداري كنيد.

– از استعمال دخانيات، نوشيدن شراب قرمز و چاي سياه خودداري كنيد.

– مسواك تان را در فواصل زماني معين تغيير دهيد.

– براي پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها از جرم گير آبي استفاده كنيد.


 


– از غذا‌هاي داراي فيبر در رژيم غذايي خود استفاده كنيد.

معرفي زردچوبه

زردچوبه يك ادويه بسيار محبوب جهاني است كه ريشه آن در آسيا وجود دارد. از هزاران سال پيش زردچوبه را به عنوان ماده‌اي براي درمان و بهبود بسياري از بيماري‌ها مي‌شناختند. امروزه نيز زردچوبه يك درمان خانگي براي بسياري از بيماري‌ها و تهديدات جدي سلامتي به شمار مي‌رود. علاوه بر ديگر ويژگي‌هاي درماني، زردچوبه مي‌تواند به عنوان يك ابزار مناسب براي سلامتي دندان و سفيدسازي آنان به كار رود. استفاده از زردچوبه خطري ندارد و براي بسياري بهتر از ديگر روش‌هاي درماني براي دندان است.

زردچوبه چه كاري مي‌تواند براي دندان شما انجام دهد؟

طبق نظر برخي از دندان‌پزشكان، متخصصان و سلبريتي‌ها، سفيد كردن دندان با زردچوبه امكان‌پذير است. زردچوبه يك محصول كاملا طبيعي است كه همين موضوع باعث مي‌شود بيشتر از ديگر محصولات كه كمترطبيعي هستند و يا تجاري هستند مورد توجه واقع شود.

از سوي ديگر، زردچوبه عوارض جانبي سفيدكننده‌هاي دندان تجاري را ندارد.

منظور از اين عوارض جانبي اين موارد است:

ورم لثه

درد لثه

تحليل لثه

مشكلات ميناي دندان

فوايد سفيد كردن دندان با زردچوبه

سفيدي سريع دندان‌ها

كاهش احتمال ابتلا به درد و التهاب لثه

كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي لثه

علم در اين رابطه چه مي‌گويد؟

سفيد كردن دندان با زردچوبه هنوز به صورت علمي اثبات نشده، چراكه تحقيقاتي بر روي اين مسئله انجام نشده است. همه شواهد موجود بر اساس تجارب شخصي است. موضوع علمي كه راجع به زردچوبه اثبات شده است اين است كه زردچوبه خواص بسيار فراواني براي سلامت دهان دارد. خاصيت ضد التهابي و ضدميكروبي زردچوبه باعث مي‌شود كه افراد به طور گسترده از آن به عنوان يك درمان خانگي براي مراقبت از دندان‌ها بهره گيرند.

يك مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد كه كوركومين موجود در زردچوبه مي‌تواند از ايجاد ورم لثه و بيماري‌هاي مرتبط با لثه جلوگيري كند. همچنين اين ماده باعث حذف كردن پلاك، باكتري و التهاب دهان مي‌شود به طوري‌كه با دهان‌شويه‌هاي قديمي قابل رقابت است. اما بايد روش صحيح استفاده از آن را بدانيد. طي مطالعه ديگري كه در سال ۲۰۱۳ انجام شد حتي فوايد بيشتري از زردچوبه براي سلامت و بهداشت دهان گفته شد. نتايج نشان داد كه زردچوبه مي‌تواند باعث كاهش درد دندان شود و حتي مي‌تواند به عنوان يك درمان پريودنتيست مورد استفاده قرار گيرد. اين ماده همچنين مي‌تواند باعث پيشگيري از سرطان‌هاي گوناگون دهاني شود.

برخي خاصيت سفيدسازي زردچوبه را با تأثير جوش شيرين و كربن فعال براي سفيدسازي دندان مقايسه مي‌كنند. به نظر مي‌رسد زردچوبه پتانسيل مشابهي دارد، اما زماني بيشتر مي‌برد تا بتواند سفيدسازي را به خوبي انجام دهد.

به هر حال زردچوبه به عنوان جايگزين جدي براي درمان‌هاي سفيدسازي و زيبايي دندان در نظر گرفته نمي‌شود. همچنين نمي‌توان از اين كاده به عنوان جايگزيني براي روش‌هاي معمول حفظ سلامت عمومي دهان استفاده كرد.

ميزان مصرف

استفاده از زردچوبه به عنوان سفيدكننده دندان بسيار ساده است و مي‌توان به روش‌هاي مختلف از اين ماه بهره برد. توصيه مي‌شود از زردچوبه بيش از يك بار در روز براي سفيدسازي دندان استفاده نشود. فراموش نكنيد كه برخي از اين روش‌ها زمان‌بر‌تر از استفاده از روش‌هاي ديگر سفيدكردن دندان است.

روش‌هاي سفيد كردن دندان با زردچوبه

۱. زردچوبه را به مسواك خود اضافه كنيد

اين روش ساده‌ترين و ارزانترين روش استفاده از زردچوبه براي سفيدسازي دندان است. اين روش باعث مي‌شود كه برس مسواك شما به رنگ زرد تبديل شود. همچنين زردچوبه در حالت نپخته، طغم چندان لذت‌بخشي ندارد و بسياري ممكن است آن را دوست نداشته باشند. به همين دليل اضافه كردن يك يا دو قطره عصاره نعناع مي‌تواند طعم آن را تغيير دهد.

روش استفاده

۱. مقداري از يك پودر زردچوبه با كيفيت را برداريد. مسواك خودتان را مرطوب كنيد و آن را در پودر زردچوبه بزنيد. مسواك را هرگز به منبع اصلي زردچوبه نزنيد چرا كه مي‌تواند باعث گسترش باكتري شود.
۲. سپس دندان‌ها را مانند هميشه مسواك بزنيد تا پودر زردچوبه به قسمت‌هاي مختلف لثه و دندان برسد و بگذاريد تا اين پودر براي حداقل ۵ دقيقه روي دهانتان باقي بماند.
۳. سپس دهان خود را كاملا با آب بشوييد و سپس دوباره دندان را به كمك خميردندان يا ديگر محصولات تميزكننده ديگر مسواك كنيد.
۴. دقت كنيد كه بيشتر از يك مسواك زدن معمولي بايد دهان خود را بشوييد، چراكه ممكن است هنوز در دهانتان زردچوبه مانده باشد.
۲. خميردندان زردچوبه‌اي مخصوص خودتان را توليد كنيد

براي توليد خميردندان زردچوبه‌اي مخصوص خودتان بايد به راحتي مقداري زردچوبه با كيفيت را با مقداري روغن نارگيل تركيب كنيد. برخي پيشنهاد مي‌كنند كه يك چهارم قاشق چايخوري از پودر زردچوبه را با يك هشتم قاشق چايخوري روغن نارگيل تركيب كنيد. روغن نارگيل به شما كمك مي‌كند تا پودر زردچوبه بهتر به دندان‌ها و لثه بچسبد. علاوه بر اين، روغن نارگيل خواص مخصوص خودش را نيز براي سلامت و بهداشت دهان داراست.


 


شما همچنين مي‌توانيد يك چهارم قاشق چايخوري از جوش شيرين را نيز به آن اضافه كنيد. يك يا دو قطره عصاره نعناع نيز مي‌تواند به بهبود طعم اين خمير كمك كند. فراموش نكنيد كه اين روش نيز باعث زرد شدن دندان‌ها مي‌شود. مانند روش قبلي، از ابزار‌هاي معمول شستشوي دهان پس از استفاده از خميردندن زردچوبه بهره بگيريد.

۳. يك خميردندان حاوي زردچوبه و كوركومين تهيه كنيد

براي اين كه در زمان كوتاه‌تري بتوانيد سفيد كردن دندان با زردچوبه را تجربه كنيد، يك خميردندان حاوي زردچوبه را تهيه كنيد. مشكلي كه در استفاده از خميردندان حاوي زردچوبه به صورت آماده وجود دارد اين است كه برخي از اين محصولات داراي زردچوبه زيادي نيستند. به همين دليل شما نمي‌توانيد از خواص سفيد‌كنندگي آن نسبت به ماليدن مستقيم زردچوبه به دندان به خوبي بهره بگيريد. به هر حال با اين روش نيز مي‌توانيد برخي از خواص درماني زردچوبه براي سلامت دهان را تجربه كنيد. به علاوه، دندانتان به سبب استفاده از زردچوبه تا حد بسيار كمتري زرد مي‌شود.

از پودر سفيدكننده دندان حاوي زردچوبه استفاده كنيد

شما همچنين مي‌توانيد پودر‌هاي مخصوصي كه شامل زردچوبه هستند و براي سفيدسازي دندان‌ها به كار مي‌روند را استفاده كنيد. اين محصولات نيز دندان‌هاي شما را تا حد بسيار كمتري با زردي مواجه مي‌كنند كه البته اين موضوع به ميزان زردچوبه‌ايي بستگي دارد كه در توليد آن‌ها به كار رفته است. پودر سفيد كننده داراي زردچوبه نيز خواصي مانند خميردندان آماده داراي زردچوبه دارد. با اين حال، برخي از آن‌ها مي‌توانند تأثيرگذار‌تر براي سفيدسازي دندان‌ها باشند.

از آنجايي كه زردچوبه نوعي پودر است، به احتمال زياد زردچوبه موجود در پودر سفيدكننده حاوي زردچوبه بيشتر از خميردندان آن است.

نكات قابل توجه

خطرات بسيار كمي در سفيد كردن دندان با زردچوبه وجود دارد. البته كه بايد پيش از آن كه از زردچوبه استفده كنيد اطمينان حاصل كنيد كه آلرژي در استفاده از آن نداريد.

توصيه مي‌شود كه بيش از يك بار در روز از پودر زردچوبه براي سفيد كردن دندان‌ها استفاده نكنيد. منظور از پودر زردچوبه، پودر خالص آن و نيز خميردندان خانگي آن است.

محصولات تجاري حاوي زردچوبه نيز مفيد هستند، اگرچه كه ميزان زردچوبه موجود در آن كم باشد. محصولات حاوي زردچوبه و ميزان زردچوبه موجود در آن‌ها بين محصولات مختلف متفاوت است.

با اين كه هنوز مطالعه مخصوصي بر موضوع سفيد كردن دندان با زردچوبه صورت نگرفته است، اين احتمال وجود دارد كه زردچوبه بر روي ميناي دندان و سلامت آن تأثير منفي بگذارد كه البته احتمال آن بسيار كم است.

زردچوبه جايگزين كاملي براي درمان‌هاي زيبايي دندان نيست و نمي‌تواند جايگزيني براي ملاقات با دندانپزشك و مراقبت‌هاي دهاني معمول باشد.

اگرچه زردچوبه خطري براي سلامتي ندارد، اما اين ماده به راحتي مي‌تواند چيز‌هاي گوناگون را لكه دار كند. به همين دليل زماني كه از پودر زردچوبه استفاده مي‌كنيد، حواستان باشد كه لباستان يا چيز‌هاي ديگر لكه دار نشوند.

پس از استفاده، دستان خود را به خوبي بشوييد چرا كه علاوه بر موضوع شستشو، دستان شما ممكن است موقتا لكه دار شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.