كامپوزيت دندان روشي براي زيبايي بهتر

۲۳ بازديد

داشتن دندان هاي زيبا تاثير فوق العاده اي در چهره ما دارد و لبخند زيباي ما سبب جذابيت چهره مان مي شود . امروزه بسياري از افراد براي زيبا تر شدن يك دست شدن رنگ و فرم دندان هايشان از كامپوزيت دندان استفاده مي كنند .

چنانچه در توضيحات كامل اين بخش از سلامت دهان و دندان در نمناك خواهيد خواند كامپوزيت دندان از روش هاي درماني بدون عوارض جانبي براي زيبايي لبخند است و دندانپزشك مي تواند با استفاده از اين روش دندان هاي پوسيده ، شكسته ، ترك خورده يا سياه شده ترميم كند و زيبا سازي دندان ها را براي فرد تامين نمايد.

در ادامه اين بخش از نمناك شما را با همه چيزهايي كه بايد درباره كامپوزيت دندان بدانيد آشنا مي كنيم.

امپوزيت دنداني چيست ؟

يكي از موادي كه امروزه در دنياي دندانپزشكي بسيار پر كاربرد است ، كامپوزيت ها هستند. كامپوزيت دندان به موادي خمير مانند مي گويند كه پزشك با استفاده از آن دندان هاي پوسيده ، شكسته ، ترك خورده يا سياه شده را ترميم مي كند .

كامپوزيت ونير دندان چيست؟

امروزه نوعي از اين كامپوزيت دنداني به نام كامپوزيت ونيير وجود دارد كه كاربرد زيبايي آن فراوان است و اكثرا براي قسمت جلويي دندان هاي كه دچار فاصله شده اند و يا دچار لب پريدگي شده اند به كار مي رود و چهره افراد با اين ابزار زيبايي تغيير قابل ملاحظه اي مي كند.

درمان ونير كامپوزيت موجب زيباسازي دندان و سفيد كردن دندان مي شود بدون اينكه هيج تراشي بر روي دندان صورت گيرد و در اين روش به دندان ها آسيبي وارد نمي شود ، گاهي اوقات به اين روش “ارتودنسي فوري” نيز مي توان گفت.

اجزاي كامپوزيت از تركيب ذرات فيلر به وجود آمده و داراي مقاومت بالايي است . كامپوزيت ونير از تركيبي خميري مانند تشكيل شده كه با امواج نوري با طول موج خاص سفت مي شوند و ظاهري زيبا به فرد مي بخشند.

نسل جديد كامپوزيت هاي زيبايي به جز اينكه استحكام بالايي دارند فاقد تخلخل بوده و بسيار عالي پوليش مي شوند و طول عمرشان افزايش يافته است.ونيرها ساخته شده از مواد همرنگ دندان هستند كه رنگ دندانهاي تغيير رنگ يافته را اصلاح مي كنند و ايرادهاي دندان را برطرف مي كنند .

بهترين مواقع استفاده از كامپوزيت دندان

همانطور كه گفتيم از كامپوزيت دندان براي ترميم پوسيدگي هاي دنداني و يك دست شدن رنگ و فرم دندان ها استفاده مي كنند.

مواقعي كه افراد نمي توانند از كامپوزيت دنداني استفاده كنند؟

اگر انجام كامپوزيت از نظر اكلوژن يعني (طرز قرار گرفتن دو فك و دندان بر روي يكديگر) براي فرد صلاح نباشد روش ارتودنسي به او پيشنهاد مي شود.

چگونه مي توان از كامپوزيت ها در درمان هاي زيبايي بهره گرفت ؟

برخي مواقع امكان دارد كه ما نتوانيم به خوبي از دندان هايمان مراقبت كنيم و باعث از بين رفتن زيبايي دندان هاي خود مي شويم به گونه اي كه رنگ و فرم دندانهايمان تغيير كند و يا به علت خوردن مواد غذايي سفت دندانمان لب پر شود ، در اين گونه موارد پزشك با روش كامپوزيت ايراد هاي دنداني را برطرف مي سازد و رنگ دندان، اندازه و فاصله نامناسب آن ها را درست مي كند و در كل زيبا سازي دندان ها را براي فرد تامين مي كند.

بهترين مارك كامپوزيت دندان

بهترين برند كامپوزيت به ترتيب كامپوزيت ايويكولار آي پي اس ، كامپوزيت كازمادنت و اولترادنت مي باشند و بهترين ديسك هاي پرداخت و پاليش كه در استحكام و رنگ پذيري دندان بسيار پر اهميت هستند ، ديسك كازمادنت در رنگ هاي مختلف و بيسكو است

دوام كامپوزيت هاي دندان

دوام و ماندگاري كامپوزيت هاي دندان بالا است اما احتياج به مراقبت هاي لازم دارد و فرد بايد موارد بهداشتي و نيز اصول تغذيه اي را رعايت كند تا عمر كامپوزيت ها را به بيش از 10 سال برساند .

روش مراقبت از دندان هاي كامپوزيت شده

  • براي مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواك بزنيد.
  • مسواك به تنهايي قادر به نظافت تمام فواصل بين دنداني نيست پس بهتر است از نخ دندان استفاده كنيد.
  • دقت داشته باشيد كه خوردن مواد غذايي سفت مي تواند به دندان هاي كامپوزيت شده ، آسيب وارد كند و آن ها را دچار سابيدگي نمايد.
  • بعد از خوردن مواد غذايي مانند چاي و قهوه و يا خوراكي هاي داراي مواد رنگي دندان هاي خود را مسواك كنيدد، زيرا كامپوزيت ها نيز خاصيت رنگ پذيري دارند و دچار تغيير رنگ مي شوند .

معايب كامپوزيت دندان

در كامپوزيت دندان اگر دندان ها تراشيده شوند ميناي دندان آسيب مي بيند پس بهتر است سلامت دندانهايمان را به زيبايي دندان هايمان ترجيح دهيم.

عوارض كامپوزيت دندان

از اصلي ترين عوارض كامپوزيت دندان تورم و آسيب لثه است كه در هنگامي اتفاق مي افتد كه كامپوزيت خوب بر روي دندان قرار نگيرد.

آيا كامپوزيت دندان درد دارد؟

اين روش معمولا بدون ناراحتي انجام مي شود و دندانپزشك ابتدا يك ژل بي حسي را در ناحيه تزريق اعمال مي كند تا شما سوزن را احساس نكنيد.

مراحل كامپوزيت دندان

براي روكش ونير كامپوزيت دندانپزشك ابتدا دندان ها تميزمي كند و آن ها را جرم گيري مي نمايد تا سطحي تميز براي كار گذاشتن روكش ونير داشته باشد ؛ سپس دندان ها را خشك كرده و از هرگونه رطوبت يا بزاق پاك مي كند تا عملكرد مواد باندينگ مختل نشود.

بعد سطح جلوي دندان ها به وسيله مواد اسيدي متخلخل مي شود تا به چسبيدن ونير كامپوزيت به سطح دندان كمك كند و در آخر مواد باندينگ مخصوص (چسب) را بر روي سطح دندان استفاده مي كنند و مواد كامپوزيت روي دندان قرار مي گيرد.نتيجه به دست آمده بستگي به تجربه دندانپزشك و توانايي هاي اودارد.

هزينه كامپوزيت و ونير

هزينه كامپوزيت و ونير بستگي به كيفيت مواد مورد استفاده ، تجربه و مهارت دندانپزشك و ميزان وخامت دندان دارد . 

 

منبع: نمناك

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.